HOORN (NH)
Telefoon:
06-23643236
E-mail: info@ingridoosterhof.nl

Yogalessen

Zie Yoga Hoorn

Voor uitleg zonnegroet: click hiernaast

 

De zonnegroet / Surya Namaskar

Surya Namaskar, de Zonnegroet, is een serie van 12 houdingen, die in een ononderbroken en soepele beweging worden uitgevoerd. Iedere beweging van de zonnegroet valt samen met een bepaalde ademhaling. De Zonnegroet versterkt je en zorgt voor een soepel lichaam.
Een rondje van de zonnegroet bestaat uit twee volledige series, een voor de rechterkant en een voor de linker. Een rondje per dag is voldoende, zolang je het maar elke dag doet, alhoewel hier geldt: hoe meer, hoe sterker de werking. Als je eens geen tijd hebt om yoga te doen, probeer dan in ieder geval een paar rondjes Zonnegroet te doen. Je voelt het verschil, zeker weten!

1.  Sta (zo mogelijk) in de richting van de opkomende zon met beide voeten tegen elkaar. Breng de handpalmen samen bij het hart.

2. Adem in en strek de armen naar boven. Buig langzaam naar achteren, terwijl je de armen boven het hoofd gestrekt houdt.

3.  Adem langzaam uit terwijl je naar voren buigt, terwijl de buik in de richting van de bovenbenen wordt gebracht, worden de handen naar de grond gebracht.

4.  Adem in en breng de rechter voet zo ver mogelijk naar achter. Houd de handen op de grond, zorg dat de linker voet tussen de handen blijft staan. Houdt het hoofd omhoog. 

5.  Terwijl je uitademt breng je de linker voet naar achter, naast de rechter voet. Houd de armen recht, de heupen omhoog en breng het hoofd in lijn met de armen.

6.  Houd de adem vast en breng het lichaam naar de vloer, totdat de voeten, knieen, borst, handen en voorhoofd de grond raken. 

7.  Adem in en duw de borst van de grond, buig zo ver mogelijk naar achteren, terwijl de ellebogen het lichaam raken, de heupen op de grond blijven en de schouders laag worden gehouden. 

8.  Terwijl je langzaam uitademt, verhef je de heupen van de grond, breng het hoofd in lijn met de armen en houd de armen recht.

9.  Adem langzaam in en buig het linker been, terwijl je met dit been een flinke stap naar voren neemt. Terwijl de handen stevig op de grond blijven staan tracht je de linker voet tussen de handen te plaatsen. Houd het hoofd omhoog. 

10.  Adem langzaam uit, houd de handen op de plaats en breng de rechtervoet naast de linkervoet tussen de handen.  Buig vanuit de heupen en tracht de buik in de richting van de bovenbenen te brengen. Houd beide knieen gestrekt.

11.  Adem in en strek de armen naar boven. Buig langzaam naar achteren, terwijl je de armen boven het hoofd gestrekt houdt.

12.   Sta (zo mogelijk) in de richting van de opkomende zon met beide voeten tegen elkaar. Breng de handpalmen samen bij het hart.