HOORN (NH)
Telefoon:
06-23643236
E-mail: info@ingridoosterhof.nl

Adem – Pranayama

Adem is een fundamenteel onderdeel van yoga.
Vergeleken met andere lichaamsfuncties is ons ademhalingsstelsel uniek. Aan de ene kant is het een onwillekeurig proces ( we ademen gewoon door als we slapen of zelfs als we bewusteloos zijn), terwijl het ook een willekeurig proces kan zijn (zoals spierbewegingen in armen of benen) omdat we het kunnen beheersen. We kunnen de adem opzettelijk versnellen, vertragen of inhouden.
Ademen is een van de weinige automatische, onbewuste lichaamsfuncties die ook bewust kan worden geregeld. Daardoor is het proces een uitstekend gereedschap voor geestelijke ontwikkeling.

Adem kan verdeeld worden in 3 fasen, inademing, het vasthouden van de adem en de uitademing.De inademing is een voedende adem die energie, warmte, kracht en vitaliteit in ons lichaam brengt. Door het inhouden van de adem baant het zich een pad in het lichaam, waardoor we ons energieker voelen. De uitademing zorgt voor reiniging, afkoeling, werkt genezend, kalmerend en brengt evenwicht.

De ademhaling is een goede weerspiegeling van hoe je over jezelf denkt, hoe je met jezelf omgaat en hoe je verhouding met de buitenwereld is. Bijv. wanneer je oppervlakkig ademhaalt, werken de lichaamsfuncties minimaal en als je diep en langzaam ademt, werkt het optimaal.
De ademhaling is het beste werktuig dat wij hebben voor het reinigen en weer in goede conditie brengen van het lichaam. Als je langzaam en diep adem haalt , kunnen de longen optimaal functioneren en alle cellen van het lichaam van zuurstof voorzien.

De fysiologie van de ademhaling en de psychologie van het gedrag staan nauw met elkaar in verband, want emotionele gevoelens en de omgang met de buitenwereld worden beïnvloed door lichamelijke gevoelens. Omdat de ademhaling de sleutel is tot lichamelijk welzijn, of tot het ontbreken ervan, bepaalt zij in belangrijke mate hoe je je over het algemeen voelt.

Emoties staan nauw in verbinding met de ademhaling. Denk maar aan schrik, waarbij de adem ingehouden wordt. Huilen, waarbij je diep uithaalt naar je buik. Lachen waarbij je buik schudt en dus veel in beweging wordt gezet. Zo worden bepaalde gebeurtenissen/trauma’s vastgezet in je lichaam door het stokken van de adem.
Door middel van ademtechnieken kun je weer beter contact maken met je emoties, waardoor deze in het bewustzijn komen en kunnen loslaten.